Dåliga miljönyheter

Morgonen började inte så bra när det första jag fick höra på Godmorgon Sveirge var att den borgerliga regeringen idag ska säga ja till bygget av Förbifart Stockholm.

Detta suger.

För er som inte vet vad Förbifart Stockholm är, så är det en två mil lång motorväg, till stösta delen i tunnel, som ska gå från södra till norra Stockholm. Detta vill man ha för att alla bilar ska slippa köra genom centrum.

Problemet är dock att denna tunnel och väg kommer byggas genom flera känlsiga naturområden med unika flora och fauna. Bland annat kommer man bygga mitt i ett, av EU, skyddat område - ett Natura 2000-område.


Jag fattar inte heller hur regeringen kan säga ja till ett beslut som kommer leda till ökade koldioxidutsläpp i och med fler bilister och högre farter samt förstörelse av naturområden när man samtidigt ska vara ordförandeland i EU och lyckas få hela världen att enas kring hårda regler för att förbättra miljösituationen i världen.

Det är verkligen inte schyst och ärligt att å ena sidan tvinga U-länder att minska sina koldioxidutsläpp och samtidigt bygga en egen, enorm motorväg som gynnar bilister.

Kommentarer
Postat av: Myaraq

Hur fan kan de bygga i ett natura 2000 område?

2009-09-03 @ 09:18:39
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

jag är inte insatt i frågan, men kan tänka mig att det har att göra med nollvisionen, mer jobb och sånna saker..

2009-09-03 @ 14:24:49
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: ansepanse

men meningen är ju att framtidens bilar inte ska släppa ut någon koldioxid alls - men att bygga väg igenom känslig natur, det förstår jag mig inte på

2009-09-03 @ 18:10:05
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0