Våralgblomning

Läser att i år skedde den kraftigaste våralgblomningen på 15 år i Östersjön.


Östersjön

Helt ärligt, jag hade aldrig hört talas om våralgblomning. Men nu i efterhand känner jag mig dum. Varför skulle inte algerna komma redan under våren när alla andra djur/växter dyker upp då.


Våralgblomningen är tydligen mycket kraftigare än sommaralgblomningen, men får inte alls samma uppmärksamhet i media eftersom den inte är lika synlig. Algerna som produceras under våren motsvarar 1 miljon lastbilslaster, medan bara de allra kraftigaste blomningarna på sommaren kommer ens i närheten av detta.

Även de kraftiga våralgblomningarna kommer sig av de antropogena utsläppen av näringsämnen i Östersjön. Framför allt är kväveutsläppen avgörande för storleken på vårblomningen, i motsats till sommarblomningen vars storlek främst beror på fosforutsläppen.

Dessa kraftiga algblomningar som sker nu för tiden ger syrebrist då algerna dör och bryts ner vid botten. Vid nedbrytningen förbrukas syre. Under en genomsnittlig vårblomning konsumeras i genomsnitt i Östersjön allt syre från havsbottnen och 1,6 meter upp - ett syrefritt havsbottenområde har bildats.

Detta är såklart väldigt allvarligt för Östersjön och för de organismer som lever där. Bland annat får torsken svårare att reproduvera sig. De döda havsbottnarna släpper också i från sig fosfor vilket gör hela processen till en ond cirkel som är svår att bryta.

Människan kan spela en stor roll här genom att vi minskar och helst helt tar bort våra utsläpp av både kväve och fosfor. Därför är det väldigt viktigt att vi som konsumenter köper ekologisk och kravmärkt mat som är odlad utan konstgödsel. Konstgödsel är nämligen en av de stora orsakerna till kväveutsläpp i Östersjön. Även biltrafik släpper ut kväve som faller ner i havet.


Fanns inga bilder på vårblomningen, så lånar istället den här avskräckande bilden från dn.se för att visa vad människans utsläpp ställer till med...

Kommentarer
Postat av: Myaraq

Fyfan.

Bodde på Ostkusten innan jag flyttade hit, riktigt obehagligt!

2009-05-22 @ 14:30:02
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Ellen

Svar: Javisst är den?! Det tycker jag absolut att du ska göra, det är rätt billigt och du bli automatiskt gratismedlem i Miljöpartiet om du gar med i Grön Ungdom. Jag var med förut, men numera bor jag utomlands sa jag är inte medlem längre. Dock röstar jag pa Mp.

Lägger till din blogg pa bloglovin sa jag far läsa lite mer om miljön! =)

2009-05-22 @ 15:22:06
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av: Linah - marrukanish vanilla girl '

Gud, vi kan inte fortsätta såhär:(



Har precis klippt lugg, gå gärna in på min blogg och kommentera vad jag passar bäst i. Puss, och trevlig helg :)<3

2009-05-22 @ 15:50:18
URL: http://chillavanilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0