Köttskatt och Polluter Pays Principle

På Aftonbladet idag, http://www.aftonbladet.se/debatt/article5168838.ab, läser jag en debattartikel av en man som anser att man bör införa en köttskatt. Detta för att var och en som väljer att äta kött också ska betala för de dolda kostnader som uppkommer vid köttproduktion och som idag betalas av alla genom löneskatten, oavsett om man är vegetarian eller inte.

De dolda kostnaderna består exempelvis i utsläpp av växthusgaser, övergödning av Östersjön genom odling av foder till djuren samt avskogning av t ex regnskog i Brasilien till förmån för djurhållning där.

Det beräknas att köttkonsumtionen skulle gå ner 0,8 % om man införde en procents skatt på kött.


Jag tycker det är en bra idé att införa skatt på köttprodukter; en högre skatt på nötprodukter och en lägre på gris och kyckling  - beroende på hur mycket växthusgaser som släpps ut av djuret samt hur mycket foder som måste tillverkas.

Skulle det införas skatt på köttprodukter så skulle också var och en kunna välja om man vill äta kött, betala lite extra och generera växthusgasutsläpp eller om man vill äta vegetariskt, spara pengar och tänka lite extra på miljön. Varje människa får göra sitt eget val.



Jag tycker att det är vettigt när man för in miljötänk i samhället att var och en får betala för det man släpper ut. Polluter Pays Principle som man brukar kalla det.

Det är inte rimligt att alla ska betala saneringen när ett fartyg tömmer oljetankern i Östersjön. Istället får det företag som äger skeppet betala reningskostnader.

Precis likadant ska det vara i vardagliga sammanhang!

Kommentarer
Postat av: pelle

Jag är för ditt resonemang!

2009-05-18 @ 19:34:06
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Theréz

Skatt på kött skulle vara riktigt bra, kött och framförallt kyckling är så billigt nu för tiden så att alla kan köpa det.

2009-05-18 @ 19:43:54
URL: http://therez.blogg.se/
Postat av: Lena

vad roligt med en miljöblogg!



jag är lite kluven till köttskatt, det är så otroligt svårt att räkna på hur miljöfarligt det egentligen är, senast jag hörde något var det om att det inte alls är så farligt som alla säger. tyvärr minns jag inte argumenten, men det var en person jag lyssnar på, som jag har respekt för och som verkligen har miljökoll. han har varit VD på KRAV och jobbat internationellt med ekologisk mat.



jag tycker det faktiskt är bättre med grön skatteväxling, att man har en extraskatt på ALLT som inte är bra för miljön, ju värre desto dyrare!

2009-05-18 @ 21:37:19
URL: http://moeller.blogg.se/
Postat av: Angelica

tur att jag ändå inte äter kött :D

2009-05-19 @ 02:05:05
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0