Miljötänk på Cypern

Har nu hunnit landa och äta en svensk frukost utan croissanter, marmelad och vattenmelon. Landade tre inatt så sov rätt länge i morse. Nytt rekord tror jag. Klockan tolv väcktes jag.

Flygturerna gick bra. Reste sista minuten med Apollo och vet ni vad? Novair, Apollos flygbolag, flyger miljövänliga turer... Undrar vad det betyder?!


Tyckte att det var spännande att läsa om det i alla fall. Att det finns något som helst miljötänk - i alla fall på pappret. Tydligen kör de bland annat lite långsammare för att spara bränsle och deras mål är att minska koldioxidutsläppen med 6 % mellan 2007 och 2009. Det kan låta lite med sex procent, men det är ju faktiskt bara två år som de har på sig.


På Cypern såg jag senare till min glädje att de allra flesta hotell hade en hel del solpaneler på taken. Glädjande. Dumma vore de ju annars. 45 grader i solen mellan elva och fem genererar nog en hel del varmvatten. Upptäckte också att alla hus hade vita tankar på taken, och min teori är att de innehöll vatten som värmdes upp av solen.


Vad tror ni?


Avslutar med en bild på mig snorklande i övergödda Medelhavet. Trots allt fanns en och annan fisk. Kanske ser inte övergödningen ut på samma sätt i Östersjön som i Medelhavet. I det sistnämnda var det nämligen kristallklart vatten och en hel del fiskar. Framför allt när man hade med sig lite bröd...


Kommentarer
Postat av: Angelica

sv: A, det har du rätt i.

2009-06-13 @ 17:11:07
URL: http://imzombie.blogg.se/
Postat av: Myaraq

Jag gillar tänket med gröna inflygningar som SAS har.

Man sparar bränsle på att börja inflygningen mycket tidigare och "glida" ner.



SV: Haha, allt kommer från min sjuka hjärna i guess.

Jag har tagit MASSOR av bilder. De flesta hamnar på Facebook, men några kommer komma til bloggen såklart :)



Hur var semestern?

Kram

2009-06-13 @ 17:11:13
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: nicolito

Det där med gröna innflygningar kallas "Greenwashing". Våra svenska stoltheter: vattenfall, Saab och Volvo är mästare i kategorin. Googla det.

Klart tänkvärt...

2009-06-14 @ 22:15:49
URL: http://www.otorongo4ever.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0