Jordbruket och klimatet

Har som vanligt läst lite i Klas Eklunds bok och fått mig en tankeställare som gjort  mig villrådig. Kanske kan ni hjälpa mig att välja. Lyssna på detta:

Jordbruket står för 13 % av de globala utsläppen av växthusgaser. Detta dels genom det mekaniserade jordbruket med dieseldrivna fordon, men också dels för att jordbruksmarker inte fungerar som kolsänka såsom skogen hade gjort om inte marken varit uppodlad. Jordbruket bidrar också i motsats tillmånga andra sektorer inte främst med koldioxid utan istället med metan, från risodlingar och djurhållning. Metan är en 20 gånger starkare växthusgas än koldioxid, men har som tur är kortare livslängd. Ändå är den "farligare för klimatet" än koldioxid.

Metanavgivande risodling


Till mitt problem.

Jag köper mycket ekologisk mat för att visa min ståndpunkt i hur vi tar hand om miljön. Jag tycker inte om det stora, onaturliga, mekaniserade, konstgödslade jordbruket och visar det genom att köpa ekologiskt som jag anser är mer naturligt odlat. Dock så gillar jag heller inte klimatförändringarna och de effekter som skapas och försöker därför minimera mina växthusgasutsläpp genom att åka kollektivt, cykla osv.

När ekologisk mat odlas används inte bekämpningsmedel samt ingen, eventuellt en mindre mängd, konstgödsel. Vad händer då? Jo, skörderna blir mindre då växterna växer mindre på grund av näringsbrist eller dör på grund av skadedjur. Används mindre konstgödsel och bekämpningsmedel behövs istället större arealer. Detsamma gäller uppfödning av frigående djur. Större arealer ger mer växthusgasutsläpp.

Alltså påverkar jag klimatet negativt genom att köpa ekologiskt. Eller? Vad tycker ni? Fortsätta köpa ekologiskt eller hitta ett annat sätt att visa min miljövänliga ståndpunkt?



Kommentarer
Postat av: Marina - Maarimba -

Sv: jaa,hon är fantastiskt bra :D Jadå, finfin midsommar. Själv då?

2009-06-21 @ 15:14:50
URL: http://maarimba.blogg.se/
Postat av: nicolito

Tanken med ekologiskt jordbruk är inte att vara klimatneutralt, det är att värna om den ekologiska hållbarheten... Många blandar ihop de två dessa dagar.



Jordbruk kommer alltid släppa ut mer metan, lustgas och koldioxid än vad det tar upp, oavsett produktionsmetod. Det ligger i biologins natur. Vad man däremot bör tänka på om man vill värna om klimatet är proportionerna mellan vegetabilier och kött man sätter i sig. Det går åt MYCKET mer vegetabilisk energi för att producera biffen än vad du stoppar i dig på tallriken. Kolla upp det.

2009-06-22 @ 21:30:56
URL: http://otorongo4ever.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0