Dagens miljötips

Smörj inte in dig överflödigt med solkräm.

Dels är det dyrt, men dessutom är kemikalierna i solkräm ofta farliga för livet i havet.

I solkrämer finns nämligen zinkoxid och titanoxid som är mycket giftiga för vattenlevande organismer och som även kan ha skadliga långtideffekter, alltså påverka ekosystemen i en lång tid. Zinkoxid tros också vara farligt för människor. Det förekommer nämligen i nano - eller mikropartiklar och dessa misstänker man är farliga då de utsätts för solljus. Man vet heller inte säkert, men misstänker, att nanopartiklar kan tränga in genom huden och klumpa sig i blodet. Blir huden vit när man smörjer in sig är dock nanopartiklarna såpass stora att de inte kan tränga igenom huden. Titandioxid är dock inte giftigt för människor, men ifrågasatt gällande miljöfarlighet.

Det kan också finnas farliga mjukgörare i krämerna, ofta kallade siloxanter, som används för att höja solskyddsfaktorn. Dessa är giftiga, svårnedbrytbara och lagras hos djur vilket gör att de kan förekomma i höga, farliga halter hos djur som lever en längre period. Inte heller dessa är farliga för människor.

Miljögifterna i solkrämen sprids såklart främst när vi badar, och därför är det dumt att smörja in sig precis innan man hoppar ner i vattnet. Då rinner mycket av krämen av, även den som ska vara vattenfast.

Vad jag vill säga med detta är inte att ni inte ska använda solkräm. Använd solkräm så minskar ni risken för hudcancer.
Vad jag vill säga är att man inte ska använda överdrivet mycket solkräm, inte direkt innan bad utan hellre efter och gärna använda kläder istället om det är möjligt.


Denna solkräm använder jag, faktor 30. Den innehåller titanoxid. Kan inte hitta zinkoxid, men skulle tro att innehållsförteckningen lurar mig genom att "farliga ämnen" heter något annat.

Kommentarer
Postat av: Maol

Jag har läst om det där och det suger. Jag måste ha solkräm annars får jag soleksem :( Finns det andra alternativ? Skuggan hjälper inte.

2009-06-01 @ 19:39:32
URL: http://monstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0