Jeansproblem

Har någon annan detta problem - att jeansen spricker längst upp på låren, precis innan byxbenen är ihopsydda?

Jag vägrar att tro att det bara är jag som har detta problem.
Jag vägrar att tro att bara jag har för tjocka lår.


Inser ni hur stort hålet är?! Vill inte visa upp den kroppsdelen för hela stan!

I alla fall så tänkte jag ägna min lediga söndag åt att försöka hitta ett par nya byxor. Jag har nämligen fyra par jeans - och tre av dessa har spruckit, två så mycket att det syns när det går vilket gör att präktiga jag inte kan ha på mig utan att ha lång tröja som döljer.

Att köpa jeans ger mig dock väldigt dåligt samvete. Miljömässigt och etiskt. Vad tjänar egentligen den arbetare som sydde dessa? Hur stor procentandel är deras lön av de åtskilliga hundralappar jag betalar till affären? Hur mycket kemikalier har gått åt? Hur många hundratals liter vatten har runnit iväg och blivit förorenat för att jag skulle kunna ha ytterligare ett par jeans? Hur vikitgt är det att jag ska ha ett par jeans till, istället för att sätta en lapp över hålen på mina gamla jeans som jag ändå inte kommer kunna slänga eftersom jag gillar dem?

För att tillverka ett par jeans krävs 10 000 liter vatten. 8000 av dessa används vid bomullsodling (alltså går det åt mycket vatten även för att göra en bomullströja.

För att tillverka ett par jeans krävs också minst ett halvt kilo kemikalier. Betydligt mer om ska bleka jeansen. Mest kemikalier används nämligen i infärgningen. Sandfärgade jeans är big nono. Tänk på arbetaren som stod och sprutade sand på jeansen för att få dem "slitna med en äkta toúch"...


Efter detta inlägg ska jag ge mig ut och leta efter fair-trade-jeans av ekologisk bomull. Någon som vet någon bra affär som har det?!

Kommentarer
Postat av: Myaraq

Nejdå, mina jeans går med sönder där.

Till och med min tvärsmala kompis' jeans.



De gör sånt.



Lindex har ekologiska jeans tror jag.

Jag skulle också behöva leta jeans.



Hojta till när du är i Gbg igen vet jag ;)

2009-07-12 @ 07:43:57
URL: http://myaraq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0