Soda Streamer - effekten

Min mamma fyllde år för några veckor sedan och vi barn skramlade då ihop några hundringar och köpte en soda streamer till henne.

Bild från NetOnNet


"Om inte annat en miljövänlig produkt" tänkte jag. Är man mamma till två tonårssöner köps nämligen ganska många liter läsk varje helg och även om dessa flaskor pantas och återvinns är det ändå mycket slöseri med energi när man kan göra sin egen läsk hemma och använda samma flaska om och om igen.

Så tänkte jag i alla fall.

Nu hör jag till min förskräckelse att det inte bara är guld och gröna skogar med dessa soda stremaers. Tydligen skickas kolsyrepatronerna ända till Tyskland för att fyllas på när de tar slut. Så alla mina pessimistiska vänner som är trött på mitt eviga miljötjat gillar nu att trycka till mig, trampa på min miljöstolthet, och säga att det inte alls är bra med soda streamers eftersom man måste skicka dem till Tyskland med jämna mellanrum.


Jag tror dock fortfarande på min idé. Kolsyrepatronen räcker till 60 liter - alltså behöver de inte skickas till Tyskland speciellt ofta. Samtidigt kan man fundera över varifrån Coca-Cola och annat har transporterats? Enligt Wikipedia så tillverkas all Cola som säljs i Sverige i Jordbro i Haninge. Vet dock inte om detta stämmer. Bor man i Malmö så är det nog ändå mer miljövänligt att skicka en kolsyrepatron fram och tillbaka till Tyskland var tredje månad än att köpa två flaskor läsk från Stockholmstrakten varje helg. Dessutom använder man sitt eget vatten ur kranen och som sagt samma flaska varje gång!

Alltså tror jag på soda streamerns miljöeffekt - vad tror ni?


Världens mest kända dryck kanske inte är så bra för miljön?!

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Nu är jag absolut INTE världsmästare på miljö och dylikt, men jag har förstått att man skall akta sig för att akta sig för mycket.. Med det menar jag att man tror man tar hensyn till miljö eller likanande och så finns det transporter, misshandel, barnarbete etc etc.



Det är ju omöjligt att göra rätt!! Jag väljer att göra det som jag tror är rätt och sen får det bli som det blir. HUR skall man kunna få fullständig info?

2009-07-15 @ 20:35:37
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: cillthegrill

men världens mest kända dryck är ändå det bästa som har hänt världen! :D



soda streamer suger. usch och fy.

2009-07-15 @ 22:11:52
URL: http://cillthegrill.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0