Nedbrytbara plaster

Kan inte släppa det här med hur mycket plast som går åt när man jobbar i en chark. Och då är ändå "min" affär relativt liten. Tänk stora "Kvantum"-komplex och Ica Focus.

Så slog mig då: kan man inte använda biologiskt nedbrytbar plast? Sådan som används i plast-kompost-påsar. Så googlade lite på detta.


Biologiskt nedbrytbar plast är plaster som när de bryts ner enbart blir till vatten, koldioxid/metan och biomaterial. De kan brytas ner av mikroorganismer under vissa förutsättning av temperatur, fuktighet, sol mm. Man ska dock komma ihåg att nedbrytbara plaster inte nödvändigtvis tillverkas av biomaterial (t ex växter), utan mycket väl kan göras av olja.

Nedbrytbara plaster låter som en väldigt bra idé tycker jag, men problemet som med allt annat är att vi människor börjar överkonsumera nedbrytbara plaster. Att plasten är nedbrytbar betyder ju inte att den bryts ner jättesnabbt. Det kan ta upp till flera år för en nedbrytbar plastpåse som slängs på marken att brytas ner. Men ändå är det en bar idé med dessa plaster om de används enbart när det är nödvändigt att använda plast. Annars borde man strunta i det tycker jag!

Kommentarer
Postat av: eeh?

Focus? Maxi är ju mycket större!

2009-07-09 @ 17:22:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0