Kan man lita på det svenskaste som finns?

Ska till IKEA imorgon och shoppa matbord och stolar, nattduksbord, skrivbord och badrumsbyrå.

IKEA-besök är lite småjobbiga tycker jag. Måste ställa in mig på det i en vecka innan, ladda, för annars blir jag helt orkeslös och negativ direkt när jag kliver innanför dörrarna. Men nu måste jag ju dit och då är det bara att acceptera.


Hade så gärna velat köpa ett matbord av något miljövänligare trä. Som man vet är odlat och skördat på ett hållbart sätt. Litar inte på något företag längre. Har de senaste året när jag läst ovanligt mycket miljönyheter (miljöaktuellts hemsida ett bra tips) blivit misstänksam mot allt och alla. Känns som att alla missköter naturen och miljön, allt för att tjäna pengar. När min mamma byggde om köket fick hon bänkskivor i mahogny, utan att bli tillfrågad och utan att någon på Kvänum kök verkar bry sig om att regnskogarna inte bör sågas ner för att bli bänkskivor.

Jag vill inte vara med om något sådant, och komma hem med ett köksbord i regnskog. Hoppas att IKEA är att lita på. Att märkningen stämmer. Att allt går schysst till i tillverkningen. Att de ser framåt, långt framåt, och satsar på hållbarhet. Jag hoppas hoppas. Annars kan man ju inte ens köpa möbler längre!


Kan man lita på dem?

Tror ni att IKEA kör med schysst spel gällande miljö, löner, avfall och hållbarhet?

Kommentarer
Postat av: Tina

Det står rätt tydligt i texten under bilderna vart jag hittade den.

2009-08-27 @ 13:49:06
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Det är jättesvårt..men jag brukar försöka att lita på dem, för då kanske de har råd att satsa ännu mer och det kanske blir bra tillslut..förstår du min tankegång:)?

2009-08-27 @ 14:21:15
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: Brutala Bloggen

ingen aning,, men klart man hoppas =S

2009-08-27 @ 15:42:56
URL: http://metrobloggen.se/brutalabloggen
Postat av: anne

Jag vill gärna tro det, men det är kanske som det brukar vara; man lyfter det som är bra och mörkar det mindre bra. Å andra sidan så kanske de är strålande bra jmf med Jysk som jag har för mig är allt annat än miljövänliga.

2009-08-27 @ 19:05:33
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0