Skatt på onyttigheter

Jag har nu kollar färdigt på Debatt och jag håller med om en av saker som sades angående sötsaker.



Inför en skatt på onyttiga saker, framför allt läsk, chips och godis. Det innehåller ju verkligen ingenting av nytta och det kostar ju bara pengar för staten och oss skattebetalare i längden att sötsaker är billigt och folk därför köper mycket.

Man kan genomföra en skatteväxling och höja skatterna på onyttigheter för att istället subventionera de nyttigaste grönsakerna som finns; avokade, broccoli, morötter och palsternackor.

Okej, det drabbar såklart de som är fattiga i och med att de inte kan köpa lika mycket godis som rikare kan göra. Visst. Men samtidigt som det kan kännas surt så kommer de kanske leva längre än rika överviktiga.

Jag hade uppskattat om godis varit dyrare, då hade jag köpt mer sällan. Som student handlar jag bara godis där det är som billigast och hade lösgodis plötsligt kostat två kronor mer per hekto hade jag i alla fall valt ut de allra godaste sötsakerna och skippat allt äckligt gelegodis som man mest köper av vana.


Vad tycker ni om det här?

Kommentarer
Postat av: Marie

Kul med en miljöblogg!! Jag tror det är bra med dyrare godis för då köper man ju inte, man är ju student.. Haha

2009-04-25 @ 01:09:46
URL: http://missmarissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0