Missvisande nyheter

Såg ni Rapport igår kväll?

De rapporterade nämligen om att det är värre att dricka mjölk och andra mejeriprodukter än att äta nötkött.

                     Släpper ut 1 kilo växthusgaser

      Släpper ut 1,6 kilo växthusgaser

      Släpper ut 1,5 kilo växthusgaser

      Nötkött från mjölkko släpper ut 13,4 kilo växthusgaser

Biffkon släpper ut 21,7 kilo växthusgaser, mer än mjölkkon på grund av att den inte producerar någon mjölk utan bara kött under sin livstid.


Problemet med detta skulle vara att vi konsumerar sex gånger så mycket mjölk som kött, och därför skulle mjölken vara värre än köttet ur miljösynpunkt.


Jag tycker att detta var ett lite vilseledande repotage då det framstår som att det är bättre att äta kött än att dricka mjölk. Så är det ju inte!

Förhoppningsvis kommer det som etsar sig fast i folks huvud vara bilderna, där det klart framgår att mjölk släpper ut mindre växthusgaser per kilo än vad kött gör!


Men det är klart, bäst är kanske att vi alltid dricker sojamjölk och äter vegetabiliska proteiner! Är det förresten någon som druckit sojamjölk? Jag har aldrig gjort det, men skulle gärna prova någongång!

Kommentarer
Postat av: Maol

Jag dricker carlshamns sojadryck, den gröna förpackningen. Den är godast tycker jag ^_^

2009-04-16 @ 20:45:03
URL: http://monstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0