Vad är ekologisk mat?!

Hittade en artikel på SvDs hemsida om vad ekologisk mat verkligen är (http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/matklimat/artikel_2701131.svd). Eller det var i alla fall ett försök att reda ut begreppen lite grann.

Jag har alltid trott att ekologisk mat innebär att den är odlad utan gifter och att ekologisk mjölk innebär att korna fått gå ute åtminstone på sommaren och äta obesprutat foder året runt. Nu ska vi se ifall det stämmer?

I Sverige är ekologisk mat sådan mat som EU bestämt är ekologisk, med hjälp av sitt EU-märke. I Sverige är dock KRAV-märkningen mer utbredd och artikelskribenten anser att det i Sverige därför är mer relevant att utgå från KRAV-märket. Ärligt talat så vet jag inte ens hur EUs märke ser ut!

KRAV-märkt mat ska uppfylla ett gäng kriterier angående odling, djurhållning och sammansatta produkter:

  • Odlingen ska vara fri från bekämpningsmedel, konstgödsel och genmodifierade organismer
  • Djuren ska leva så naturligt som möjligt. Grisar ska vara ute och böka året runt och ha tillgång till lerpölar på sommaren. De får inte ges mediciner i förebyggande syfte utan endast om de blir sjuka.
  • Sammansatta produkter (sylt, saft, färdiglagade rätter mm) ska bestå av KRAV-märkta ingredienser. Endast cirka 30, av totalt 316, E-ämnen är tillåtna. Det får inte finnas smakämnen, sötningsmedel eller färgämnen i maten.

Tydligen finns det dock två olika KRAV-märkningar; en där det står "ekologisk" på märket och ett så kallat B-märke. Skillnaden ligger i hur många KRAV-godkända ingredienser den sammansatta produkten består av, 90 % på det ursprungliga märket men bara 70 % på B-märkningen.




Här är de två märkningarna, KRAV och EU. Någon bild på KRAV:s B-märke hittade jag inte. Kanske inte heller något de vill skylta med på hemsidan om det är lägre krav på de produkterna. Får väl leta efter det i mataffärer nu på påsk.


I alla fall så hade jag rätt bra koll på vad ekologisk mat innebar. Vilken tur! Visste dock inget om att det fanns två olika KRAV-märkningar, så något lärde jag mig i alla fall.

Kommentarer
Postat av: vicmiks

Tyvärr så har idag krav märket blivit ett för stort dragplåster för oss "ovetande" konsumenter. Det är en ganska lustig situation som vi befinner oss i just nu, med bönder som får dispans för att dom inte kan uppnå krav-stämplen av olika skäl, är detta vad vi vill stoppa i oss i framtiden? Sen är det ju så att jag handlar ekologiskt men man är ju skeptiskt till alla dessa olika märkningar och företag som dyker upp på hyllorna varje vecko slut. Jag önskar bara att Ekologiskt kan förbli ekologiskt.



Läser själv just nu miljö kurser, och försöker hela tiden bidra med mitt strå till stacken.



Och vår blogg kommer ju att komma in mer på detta ämne om miljö inom en snar framtid, så det hade ju varit trevlig om du hade ögonen öppna, för det är ju alltid trevlig att veta andras synpunkter.



ha en trevlig dag.

2009-04-23 @ 23:57:28
URL: http://vicmiks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0