Nollenergihus

Vaknade upp som ur koma när mobilen surrade, men var ändå ganska utvilad när jag väl vaknat till.

Tog en bild på dagens frukost för tyckte den var så fin. Men vad jag äter mycket till frukost, känns lite glupskt!



Lite ekologisk mat inblandad faktiskt; både fil, müsli och russin.


Läser på Miljöaktuellts nätsida att EU nu bestämt att alla nybyggda hus senast 2019 ska vara energineutrala. Sådana mål tror jag inte helt på. Det är mycket som ska hända kring 2020 och jag är lite skeptisk.

Däremot föreslog man också att EU med ekonomiska styrmedel ska gynna de som bygger energisnåla hus - detta är ett bra steg i rätt riktning.

Precis som med miljöbilspremien så har det visat sig att folk gärna är miljömedvetna, om de får betalt för det. Därför tror jag att folk mycket väl kan bygga ett hus med solpaneler och värmepump om man får ekonomiskt bidrag.

För egen del är det lite av en dröm att en dag ha ett eget hus som skapar lika mycket energi som det gör av med. And I can do it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0