Varning för triklosan!

Jag vill idag utfärda en varning för en kemikalie som finns i många produkter och som är livsfarlig om den kommer ut i naturen.

Triklosan heter ämnet som är ett miljögift. Det finns ofta i tandkrämer och deodoranter, men även i träningskläder. Triklosan i tandkräm är ofta helt onödigt, om man inte har speciella tandköttsproblem.

Våra reningsverk har svårt att ta hand om triklosan och det kan därför ganska lätt hamna ute i öppet vatten. Där är det livsfarligt när det kommer i kontakt med kräftdjur, alger, småfisk och annat. Även människor som använder tandkrämer med triklosan riskerar att få ut det i blodet och eventuellt överföra det till sina barn via bröstmjölken.



Kolla därför upp era produkter hemma och bojkotta allt med triklosan! Sprid även detta till era vänner. Ju fler som bojkottar triklosan desto bättre!


PS. Jag har hört det ryktas om att triklosan ska finnas i vissa Colgate och Pepsodent. Kolla upp dessa extra noga!

Kommentarer
Postat av: My

det är sjukt att det finns så mycket produkter idag, där vissa (oftast miljöfarliga) ingredienser finns med. desto färre ingredienser i en produkt, desto bättre. det brukar alltid jag kolla på när jag handlar =)

bra blogg

2009-05-15 @ 18:53:39
URL: http://birch.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0