Utbildning är viktigt!

Jag tänkte nu återknyta lite till frågan som jag ställde för några dagar sedan om vilken miljöfråga ni tycker är den viktigaste. Som jag antog och förutspådde så röstade nästan alla på klimatet.

Håller absolut med er, den frågan känns extra viktig med tanke på att den hotar hela vår existens här på planeten. tar vi inte tag i klimatet, bryter vårt beroende av fossila bränslen, minskar utsläppen av växthusgaser NU så kommer planeten troligen skadas allvarligt och många miljarder människor kommer drabbas.



Vad jag tror är viktigt också, väldigt viktigt, är att vi måste sprida kunskap om miljöproblem, och framför allt klimatproblem, till världen. Till alla vanliga människor. Till alla som av ren vana och okunskap tar bilen varje meter man färdas, äter nötkött varje dag och flyger inrikes ofta. Till alla människor som kanske har hört talas om klimatproblemen och Al Gores film, men som inte vet vad de ska göra för att hjälpa till och som inte vet vad det finns för alternativ. Till alla vanliga Svenssons.

Vi miljömedvetna gnäller ofta på politikerna för att de aldrig tar tag i miljöfrågorna. Att de aldrig fattar några beslut som verkligen leder någonstans och som gör någon skillnad. Att de är fega som inte vågar fatta dessa beslut. Men varför vågar de inte ta tag i problemen?

Jo, de hade tappat regeringsmakten om de hade fattat radikala miljöbeslut. Folk hade inte röstat på dem i nästa val om man hade höjt bensinskatten så att en liter bensin kostade 25 kronor och den som köpte bensinen betalade för vad föroreningarna kostade. Människor idag vill helt enkelt inte betala för att de släpper ut koldioxid.

Hade alla människor vetat det som jag, och många av er, vet om miljön och klimatet hade de kanske velat dra ner på sin bilkörning eller sina flygresor. Det kan vara svårt att bryta vanor, men har man en dag inte råd att åka flyg hit och dit så måste man sluta. Alltså vill till exempel jag att en liter bensin ska kosta mycket mer för då hade jag dragit ner mitt bilåkande.




Om människor hade haft kunskap så hade de velat att politikerna skulle genomföra radikalare beslut. Idag när många svenskar inte vet vad förbränning av olja och kol i längden leder till så bryr man sig inte, kör vidare med sin bil och vill inte ha högre priser.

Jag tror att om man utbildade människor, precis som Al Gore gjorde och som även är min tanke med den här bloggen, så skulle politikerna få lättare att genomföra miljöskatter och krav på miljöteknik och detta skulle leda till en renare miljö!

Kommentarer
Postat av: nadja

det gick kanon bra :D hoppas på ett VG ;)

2009-05-26 @ 16:33:04
URL: http://nadjadeluxe.blogg.se/
Postat av: MUSIC at danielak's

sv jo det är berlin.. :P :D jo men jag förstår vad du menar, men världen är full av envisa människor.. och jag tycker det inte kanske direkt är politikerna som ska ta och skärpa sig, eller folket utan de stora företagen, de är de som står för den största delen av utsläpp, fast det är klart varför skulle de vilja göra det, de förlorar pengar på det. -.-'

2009-05-26 @ 17:24:54
URL: http://danielaks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0