Blir Norge först med hållbara städer?

Läser att Norge nu planerar för att ha 13 hållbara städer.

Arbetet ska innebära att städerna ska minska sina koldioxidutsläpp med 25 % till 2020 och med 35 % till 2030. Utsläppsminskningarna ska ske inom sektorerna väg och transport, energi och avfallshantering. Oslo, Bergen och Stavanger är några av städerna som ska ingå i projektet.


Måste tyvärr säga att jag blir lite skeptisk och undrar hur de tänker då. Transportsynpunkt, energisynpunkt, matsynpunkt - hur tänker de göra? Men jag borde väl inte vara så negativ. Kanske vet norrmännen vad de håller på med! Fast jag är ändå tveksam. Vad ska de göra? Å andra sidan har de ganska goda förutsättningar på energisektorsidan - byta ut all olja mot våg - och vindkraft!

Har ni några förslag på hur man ska göra för att skapa den hållbara staden?

Kommentarer
Postat av: Myaraq

Jag tror kunskap är the way to go.

Mer medveten befolkning.

2009-05-27 @ 20:55:17
URL: http://myaraq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0