Rättvisa åt folket

Läste i Miljöaktuellt nu att försäljningen av Rättvisemärkta produkter ökat med 75 % under förra året. Känns bra att folk blir alltmer miljömedvetna, men såklart också bryr sig om arbetsvillkor som ju är sådant som Rättvisemärkt står för.


Jag längtar efter att en matvaruaffär någonstans i Sverige någongång tar steget att sälja enbart rättvisemärkt och ekologiskt inom en eller helst flera produkter. Typ kaffe eller mjölk eller bananer.

Jag jobbade i en ICAbutik under gymnasiet och frågade då varför man inte bara sålde ekologisk mellanmjölk då den kostade ungefär 10 öre mer per kartong. När det handlar om så små prisskillnader tror jag nästan ingen konsumnet bryr sig om/märker att mjölken blivit lite dyrare.

Svaret jag fick då var i alla fall att det inte finns tillräckligt med ekologiska produkter för att möta efterfrågan. Men om ett par år tror jag absolut att vi kan se enbart ekologisk mjölk i mejerihyllorna. Annars får väl jag ta tag i det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0