Kärnkraftsfunderingar

Kärnavfallsdebatten i skolan idag blev ingen debatt för alla var så sega och orkade inte engagera sig. Inte jag heller...

Men det är ett intressant ämne och jag lärde mig lite i alla fall. Till exempel att väldigt många människor i Sverige vill behålla, samt eventuellt bygga ut, kärnkraften, men bara två enstaka kommuner är positiva till att förvara kärnavfallet i sin kommun. Lite "not-in-my-backyard"-syndromet...

Lärde mig också att högaktivt avfall ska förvaras i 100 000 år, vilket känns som enormt lång tid. Frågan är ju hur mycket av berggrunden som ser likadan ut idag som om 100 000 år? Frågan är om vi vill att högaktivt avfall ska förvaras i utrymmen som förändras även fast det är inkapslat i stål och betong?

Är trots detta ganska delad till kärnkraftens vara eller icke-vara. Ett bra alternativ till fossila bränslen, men inte jämfört med sol, vind eller vågkraft. Tror faktiskt att det är nu, under utfasningen av fossila bränslen, som vi kommer välja väg - kärnkraft eller helt föryelsebart. Väljer vi kärnkraft och lyckas utveckla en hyfsad lösning på slutförvaret så kommer nog inte de förnyelsebara alternativen ha spreciellt stor slagkraft i framtiden. Då tror jag de flesta kommer slå sig till ro och njuta av oändligt med el! Och blunda för de lokala miljöproblem som uppkommer vid uranbrytning...



Det ser nästan fint ut, Barsebäck. Som hotellkomplex mitt i en upplyst kuststad. Till och med uppvärmt vatten nära stranden - perfekt för alla småbarn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0