Vindkraft på hus stör

Här i Göteborg byggdes under vintern ett vindkraftverk ovanpå ett hyreshus i Bergsjön. Tanken med kraftverket var att det delvis skulle täcka energibehovet som krävs alla hissar, tvättmaskiner och belysning. 15 000 KWh producerar vindkraftverket.


Den 26 mars installerades kraftverket och nu har klagomålen rasat in, framför allt de senaste veckorna när det varit blåsigt på västkusten. Bostadsföretaget ska nu fylla tornet med sand för att få bort oljudet som stört hyresgästerna.


Tycker det var tråkigt att höra att vindkraftverken stör så mycket när de står på taket på ett hus. Jag tyckte det lät som en intressant idé när jag hörde om detta och hade det funkat hade det kunnat vara en bra framtida lösning. Men man ska inte ge upp. Hoppas på att sanden hjälper. Och hoppas verkligen att hyresgästerna inte gnäller bara för att, utan att ljudet faktiskt stör. Ibland har jag en känsla av att folk gnäller bara för att "vindkraftverk ju låter", utan att riktigt lyssna efter.


Kommentarer
Postat av: Myaraq

Vad coolt! Jag vill ha en sån på mitt tak!

2009-06-03 @ 09:09:57
URL: http://myaraq.blogg.se/
Postat av: Caroline E

Ah nice :) Ska kolla konsumentsidan noga ;) Jag pluggar på handels i Gbg har pluggat civilekonomprogrammet fram till nu men bytt inriktning från företagsekonommi till nationalekonomi. Pluggar du också på handels eller?

2009-06-03 @ 14:03:42
URL: http://positivacarroblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0