Dagens miljötips

Dagens miljötips gäller bilkörning. Det första tipset när det gäller bilkörning är:

  • Kör så sällan som möjligt. Ta cykeln!


Men ja, jag vet att det är praktiskt och ibland nödvändigt att ta bilen. Därför har jag, med hjälp av Vägverkets hemsida, satt ihop en liten lista med saker att tänka på för att köra miljövänligt - ecodriving!

1. Kör med framförhållning. Undvik stopp. Sänk exempelvis farten fort och kör långsamt fram till ett rött trafikljus, istället för att köra snabbt fram, så kanske du slipper stanna.

2. Växla upp tidigt och kör på en hög växel.

3. Kör med jämn hastighet och kör inte snabbare än hastighetsgränserna tillåter - det sparar bara lite tid men orsakar mycket större bränsleåtgång och därmed mer utsläpp. En resa på 10 mil tar 55 min om du kör 110km/h och 67 min om du kör 90km/h. Minskar du hastigheten från 110 km/h till 100km/h minskar du bränsleförbrukningen med 10 %, och den minskas ytterligare 10 % om du går ner från 100 km/h till 90km/h. Du förlorar alltså 10 min men sparar mycket på miljön!

4. Motorbromsa, det vill säga släpp gasen helt istället för att bromsa.

5. Kör inte på tomgång.

6. Använd motorvärmare. Varje gång du kallstartar bilen ökar bränsleförbrukningen och de giftiga avgasutsläppen. Ha den dock inte inkopplad längre än den rekommenderade tiden.

7. Serva bilen regelbundet och kolla framför allt däckens lufttryck. Dåligt pumpade däck kräver mer bränsle för att rulla.

8. Ta bort takbox och onödiga saker i bilen som gör den tyngre och ökar bränsleåtgången.

Läs mer på http://www.vv.se/Trafiken/Sparsam-korning/Snabbkurs-i-sparsam-korning/


Kommentarer
Postat av: Ellen

Svar: Haha ja det kan man undra. Gruppen hade faktiskt över 9000 medlemmar!! Det finns ju grupper för allt och ingenting pa FB!

2009-06-21 @ 00:27:53
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av: Sandy

Svar: Tack för kommentaren :)



Ja han är så söt min minna favorit.

Han är en chihuahua..



Kram / http://www.sandracarlsson.blogspot.com/

2009-06-21 @ 02:23:13
URL: http://www.sandracarlsson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0