Varför prioriteras alltid bilister?!

Jag blev ganska upprörd igår när jag läste GP.

De skrev nämligen om en tunnel, Marieholmstunneln, som planeras i Göteborg för att förbinda delar av Göteborg som ligger på olika sidor av Göta älv. Förklarar med en liten bild från Vägverkets hemsida för er som vill få det grafiskt!


Fanns ingen kanonbild direkt, men ni som känner till Göteborg kanske fattar i alla fall. Hisingen till vänster och Göta älv det svarta. Det röda strecket är den planerade tunneln.

Det viktiga är i alla fall hur biltrafiken alltid prioriteras och att man (politiker/folk i allmänhet) aldrig tänker på att förändra folks/sitt eget beteende. Det är ju ofta så att när en väg är övertrafikerad byggs en ny väg som efter tio år också är full och så får man bygga ytterligare en väg.

Likadant med tunnlar skulle jag säga. När Tingstadstunneln (en annan tunnel som korsar Göta älv) byggdes på 60/70-talet var det verkligen vad Göteborg behövde för att klara trycket från bilarna. Nu är Tingstadstunneln totalt belamrad i rusningen och på alla andra tider också. Tror politiker då att lösningen är en ny tunnel?

Tydligen. Det ska bli avgifter i tunneln också för att finansiera det hela. Tio kronor för personbil och femtio för en lastbil. På så sätt kommer staten endast behöva satsa 1,2 miljarder på bygget.

En fråga bara - vilka är det som åker personbil genom Tingstadstunneln idag. Min uppfattning är att en majoritet är sådana som jobbar på den sidan av Göteborg, nämligen på Hisingen. Vad får dem att köra bil och sitta i köer varje morgon och eftermiddag? Kanske lathet? Kanske en (o)vana? Kanske att kollektivtrafiken inte går hela vägen till kontoret? Kanske att kollektivtrafiken inte går tillräckligt ofta?

Istället för att bygga en tunnel under Göta älv har det varit tal om att bygga en cykelbro över, eller en bro över enbart för kollektivtrafik och cykel. Är inte det en betydligt bättre idé?!

Finansiera den med trängselavgifter inne i staden och genom Tingstadstunneln. Låt framför allt privatbilister betala eftersom de i de flesta fall skulle kunna ta spårvagn/cykel/buss/båt. Det är svårare att transportera lastbilarnas gods kollektivt. Finansiera sedan utbyggnad av kollektivtrafiken med hjälp av trängselavgifterna.

Det är ofta högre halter av kväve och partiklar i luften än vad som rekommenderas. Dessa föroreningar kommer från trafiken, och då till stor del av bensindrivna bilar och lastbilar. Gynna då inte bilåkande så att det blir smidigare för folk att ta bilen till jobbet utan satsa istället på högre pris för bilåkande och lägre för kollektivåkande.

Annars kommer vi aldrig få en lösning på varken växthuseffekten eller andra miljöproblem kopplade till trafik! 

Alltså:

        

 


Håller ni med mig?!

Kommentarer
Postat av: vendela

fin blogg:)

2009-04-10 @ 16:35:47
URL: http://vendelasvensson.blogg.se/
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

SVAR: hihi tack :*

2009-04-10 @ 18:40:46
URL: http://haaiidi.blogg.se/
Postat av: Lisa [ENDASTLISA]

Haft en bra långfredag? :D

Hoppas det, för det är bara en långfredag varje år! ;)



Ska vi lägga till varandra på bloglovin? :D

2009-04-10 @ 20:24:21
URL: http://endastlisa.blogg.se/
Postat av: alexandra





asså håller med det äör bättre att åka kommunalt men jag tycker att det är bra att bygag marieholmstuneln faktiskt! :)



2009-04-10 @ 22:32:48
URL: http://alexandradr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0