Mord på Daphnier

God morgon!

Sitter och funderar lite på djurförsöket som vår klass ska genomföra om några veckor som ett obligastoriskt moment på kursen "människans miljöpåverkan". Vi ska prova hur våra tvättmedel påverkar biologisk mångfald och se hur giftigt det är. Djuret vi ska pröva det på, Daphnia, är ett kräftdjur som väldigt ofta används i försök där man ska kolla en produkts giftighet.

Precis som jag trodde är det nu många i min klass som absolut inte vill göra det här momentet då de tycker att det är djurförsök ska undvikas så mycket som möjligt. De tycker att vi ju ändå vet vad testet kommer visa (antagligen kommer Daphnia att dö) och då känns det helt onödigt att göra det.

Fick nu alltså en inbjudan på facebook där de bjöd in mig för att delta i deras alternativ till djurförsöket, nämligen att skriva en rapport gruppvis där man ska komma med förslag på hur man kan undvika djurförsök och hur man kan testa ett ämnes giftighet på annat sätt.

Jag har fått lite beslutsångest över hur jag ska göra, men tror ändå jag kommer ställa upp på djurförsöket och eventuellt döda Daphnia med mitt Euroshoppertvättmedel (är det något tvättmedel som ät giftigt så är det väl det!). Känns på något sätt ändå viktigt att se hur djurförsök går till och jag tror man får sig en tankeställare om djuret faktiskt dör av något jag använder varannan vecka.

Men lite sorgligt är det. Tänk om Daphnia är söt också, då blir det ännu värre...

 

Här är ett gäng Daphnier, den sista med ägg.

Lite söt var den allt. Och ganska stora ju - då ser man ju när de flyter döda på ytan med bukarna uppåt.

Usch, nu vet jag verkligen inte hur jag ska göra. Men är kanske inte värre än att jag åt pannbiff igår. Den stackars grisen var nog också väldigt söt som kulting.






Kommentarer
Postat av: Maol

När jag var liten minns jag att jag trodde det som stack ut fram på dom var armar. Typ att de ska gå och skrämma någon. Armarna sträckta och bu! ^_^

2009-04-12 @ 21:37:58
URL: http://monstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0