Måste skriva lite om fildelning

Efter alla människors konstiga åsikter om IPRED-lagen och nu domen mot grundarna av Pirate Bay måsta jag delge er min åsikt!


Fredrik Reinfeldt sa i valrörelsen 2006 att "vi inte ska jaga en hel ungdomsgeneration". Nu är det precis det staten har börjat göra!

Jag tycker det är helt sjukt hur politiker och artister försöker strida mot den tekniska utvecklingen och hålla kvar världen i den situation den var i på 90-talet. Samhället utvecklas hela tiden och jag tror inte att det går att förhindra med varken lagar eller domstolsbeslut. Eller det går ju att skrämma folk för att få dem att sluta ladda ner, men jag tycker det är helt fel.

Jag förstår att artister och skivbolag vill ha betalt för sina tjänster, men det som de inte har förstått är att de får hitta ett nytt sätt att tjäna pengar på sin musik. Tydligen vill inte folk köpa skivor längre, framför allt inte när det har funnits ett gratis sätt att få höra deras musik på utan att betala. De får helt enkelt fixa ett nytt sätt att dra in pengar på, genom fler konserter eller fanprylar, t-shirts och liknande.

En artist är som ett företag. Vill ingen ha företagets produkter så får företaget lägga ner, om det inte hittar på ett nytt sätt att tjäna pengar.

Det är dags för artisterna att rycka upp sig och hitta på något nytt. Titta på Timbuktu, han är ett bra föredöme. Han har insett hur världen ser ut idag. Han lär ju till och med ha lagt ut sin nya skiva på Pirate Bay innan den var släppt. Kanske vill han hellre sprida sin musik till så många som möjligt än att tjäna enorma pengar på den. Är det inte därför folk startar band och grupper från början - för att sprida ett budskap och ha kul och spela ihop?


Ett föredöme

Kommentarer
Postat av: Rikard

Hej!



Kul att se att du delar min syn på detta.



Om du funderar på att göra något åt detta så är det viktigt att du röstar i EU-valet och väljer din röst med stor omsorg.



Dels för att mycket otyg kommer just via EU-direktiv men kanske främst för att en röst på rätt person eller kanske till och med rätt parti sänder tydliga signaler till politikerna på hemmaplan.



Vill du aktivera dig så finns det massor att göra i t ex Piratpartiet (man kan bli aktivist utan att bli medlem om man inte vill vara med i själva partiet).



Läs gärna mer på:



http://www.piratpartiet.se/agera



Det finns så klart andra partier men då jag själv är pirat så blir det min rekomemendation och jag hoppas att du inte uppfattar detta som otillbörlig reklam eller så.



Du ska veta att du är välkommen i vart fall om du nu skulle ta det steget!



Ha det bra och fortsätt läsa, skriva och diskutera de här viktiga frågorna! Allas deltagande i debatten är jätteviktigt!



/Rikard

2009-04-20 @ 14:25:38
Postat av: Anonym

ey,nice blogg hörru:D





http://femsmultron.blogg.se är min blogg ialf,=)skiver om det ALDRA SENASTE SKVALLRET.Och den är största skvallerbloggen på blogg.se :)

hoppas du gillar den:D<3

2009-04-20 @ 18:29:02
Postat av: Cecilia Hed Malmström

Hej och tack för att du tittade in. Och vilken härlig blogg. Får jag länka till den?

mvhcecilia hed malmström

2009-04-20 @ 19:06:16
URL: http://www.likko.se
Postat av: cindy

BRA skrivet!! Håller helt med dig.

2009-04-20 @ 20:43:01
URL: http://lifeofcinderella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0