Ekoturism

Såg ni att hela Metro-tidningen var grön idag. Ett miljönummer liksom. Det var massa intressanta, inspirerande artiklar. Riktigt roligt att läsa tycker jag. Tänk att 37 miljoner människor idag kommer att läsa åtminstone ett par av dessa. Väldigt bra initiativ Metro!



En av de nya grejerna jag läste om handlade om Ekoturism!

Jag visste inte ens att fenomenet fanns, men det låter ju riktigt bra.

Anledningen till att det är bra är att exploateringen av skyddsvärda områden skulle kunna minska om länderna, och framför allt lokalbefolkningen, inser att det finns en potential att bevara området som det ursprungligen är. Kommer det turister dit kan befolkningen i området istället för kortsiktiga inkomster från djurskinn och försäljning av exotiska djur få långsiktiga inkomster genom turistnäring.

I artikeln skrivs det om världens största våtmarksområde Pantanal i Brasilien, på gränsen till Paraguay och Bolivia. Det hade varit riktigt fräckt att åka dit faktiskt. 30-års-present till mig själv kanske. Så får jag hoppas att det finns bevarat tills dess.

Mannen som intervjuades i artikeln anser dock att man bör klimatkompensera för flygresan. Det tycker jag låter som en bra idé. En flygresa till Brasilien släpper ju ut rätt mycket koldioxid. Närmare bestämt 7020 kg koldioxid på en tur och returresa för en person. Det är lika mycket som 68 bilresor från Göteborg till Stockholm.


Vill du räkna ut hur mycket din semesterflygresa släpper ut gå in på http://www.atmosfair.de/index.php?L=3 och skriv in orterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0