Frosseriets högborg

Åkte till Ica Maxi för att handla in lite mat till långfredagskvällen innan vi alla sprids på påskafton.

Anarkisternas paradis. Total kaos. Invation av svultna svenskar.

Kalla det vad du vill.

Fullt med folk som panikartat slogs om nummerlapparna i charken. Som om det gällde livet. Själv försökte jag andas djupt och inte irritera mig på tjocka tanter i oversize-tshirts som roffar åt sig tre paket lax och sju sockerkaksbottnar och övertrötta småbarn som stoppats ner i vagnen där de inte kan rymma. Vet inte vem jag ska tycka mest synd om!


Slogs i alla fall av hur dyrt det kan vara med KRAV-märkt mat jämfört med vanlig. Exempelvis kostar KRAV-märkta grytbitar 50 % mer än vanliga vilket känns i överkant. Kan det verkligen vara så mycket dyrare att låta grisarna gå ute och böka än att låta dem stå packade som sillar och äta genmodifierat, näringsberikat foder?

Det kanske säger sig självt i och för sig - att det är mycket dyrare att ha en gris på tio kvadratmeter än tio grisar på en kvadratmeter.



När det är så stor prisskillnad så kan man fråga sig vem som egentligen köper det dyra alternativet. Staten borde kanske subventionera KRAV-märkta gårdar. Eller ännu bättre, EU borde sluta subventionera matbergen som blir av all överproducerad mat. Då skulle nog den traditionellt framställda maten bli dyrare vilket hade gynnat KRAV-märkt mat.

 
Irriterade mig på ytterligare en sak förutom alla hysteriska människor som ska äta så sjukt mycket mat under påsken, nämligen det där med ekologiska varor.
    

Dessa två produkter, i affären marknadsförda som så miljövänliga och det skrivs "ekologiskt" med stora röda bokstäver som om det vore jordens räddning. Inte alls för att jag plötsligt bytt sida, men jag är bara orolig för att det är lätt att göra fel när man försöker göra rätt.

Läser man närmare på dessa produkter så ser man nämligen att äpplena kommer från Italien och juicen är producerad i Tyskland och var äpplena i den kommer från kan man inte ens få reda på.

Okej, allt är ekologiskt odlat - men vad är felet på svenska äpplen och svensk juice?

På baksidan av juicens förpackning står det att Ica prioriterar miljön och att de satt upp ett hårt mål; att minska koldioxidutsläppen med 30 % fram till 2020. Det hade nog gått väldigt lätt om man slutade köpa äpplen från Italien utan istället utnyttjade Sveriges möjligheter att odla äpplen. Visst, alla produkter kan inte tillverkas i Sverige, men är det något vi kan odla så är det äpplen.

Dagens råd
är alltså att hellre köpa närproducerat än ekologiskt, men hellre ekologiskt än helt vanligt.

Kommentarer
Postat av: Maol

Jag stör mig mest på att ekologiskt är dyrare. :(

2009-04-12 @ 21:36:32
URL: http://monstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0